Antara pendekatan yang disyorkan adalah pendekatan bersepadu,pendekatan belajar melalui bermain dan pendekatan bertema.Kanak-kanak mempunyai naluri semulajadi suka bermain,jadi dengan itu minat bermain itu perlu disalurkan dalam bentuk yang positif.Kaedah bermain penting kerana ia boleh mengembangkan potensi kanak-kanak dari segi kognitif afektif,psikomotor,emosi,kreativiti dan rohani.
Menurut Rubin,Fein dan Vandenberg ( 1983) "Play has been defined in variety of ways such as relaxation,surplus energy, practice and wish fulfillment"
Manakala Levy(1978) pula menyatakan enam perkara berlaku apabila kanak-kanak bermain:
- Menggerakkan motivasi intrinsik kanak-kanak
- Memberi peluang kanak-kanak bergerak bebas
- Mendedahkan aktiviti yang sebenar kepada kanak-kanak
- Melatih kanak-kanak memberi fokus atau tumpuan dalam pembelajaran
- Memberi peluang kanak-kanak menguasai permainan
- Penglibatan kanak-kanak secara maksima.
No comments:
Post a Comment